Permata-permata dihatiku.....

Permata-permata dihatiku.....

Wednesday, June 16, 2010

Suatu ketika dulu...

Sekali sekala bila bersendiri begini teringat lak kat kisah lama..masa aku masih bekerja di sebuah Bank. Setiap hari hati sentiasa ceria dikelilingi rakan2 sekerja tak kira bangsa. Bagi ku mereka semuanya baik2, sentiasa mengambil berat tentang aku. Susah senang kami hadapi bersama tanpa ada perasaan hasad dengki dan sebagainya.

Masa kerja dulu, tak perlu fikir tentang duit, cukup bulan je dah pasti dalam akaun duit dah dikreditkan..tak pernah fikir susah, lebih2 lagi kalau berbelanja..Arwah mak selalu ingatkan, jangan terlalu berbelanja sebab ada ketikanya nanti datang susah waktu tu takut kita tak boleh nak terima kenyataan..Waktu tu hidup mewah, apa yang arwah mak cakap masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Tapi kini bila dia dah takde, aku pulak dah tak kerja baru mula teringat semula apa yang arwah mak cakap dulu..

Sekarang bila dah tak kerja, hari2 duk fikir camne cara nak cari duit untuk tambah pendapatan. Akhirnya ,aku yang dulu taktau langsung nak buat bisness kini terpaksa berjinak2 dengan bisness walaupun secara kecil2an. Bagi aku, takpe..janji apa yang aku perolehi adalah pendapatan yang berkat dan halal disisi Allah.

Alhamdulillah juga buat bisness ni cuma penat je sikit, lebih2 lagi kena buat sorang2 tanpa pembantu..tak lama lagi puasa bakal menjelang maka aku akan mula sibuk dengan biskut2 raya dan kerepek2 untuk memenuhi tempahan yang biasa ku terima dari pelanggan2 tetap dan juga pelanggan2 baru...Tahun ni taktaulah anak yang mana akan membantu aku di dapur, susah nak dijangka, mintak2 adalah yang cuti dan boleh membantu..kalau tak pitam jugak nak buat sorang..

No comments:

Post a Comment